Jak panować nad emocjami i kiedy istnieje taka konieczność? W poprzednim artykule, pisząc o asertywności, zwracałam uwagę na potrzebę wyrażania swoich emocji a tu nagle okazuje się, że należy panować nad emocjami.  W takim razie wyrażać emocje czy panować nad nimi? Oczywiście, że wyrażać, ponieważ tłumienie emocji jest szkodliwe dla zdrowia. Jeśli czujesz smutek to trzeba go wyrazić, jeśli tracisz bliską osobę, to potrzebujesz się podzielić swoim smutkiem, wypłakać się i wyrazić głośno swój ból. Przeżywanie takich silnych emocji w samotności i trzymanie ich na uwięzi może ci tylko zaszkodzić. To jest niebezpieczne dla Twojego samopoczucia i psychiki. Lepiej w takiej sytuacji  uzewnętrznić się i „wyrzucić z siebie” ten smutek.

Co innego, jeśli ktoś krzywdzi innych, ponieważ nie potrafi zapanować na swoja agresją, złością czy nienawiścią. Destrukcyjne emocje należy leczyć, ponieważ nad nimi nigdy się nie zapanuje. W tym przypadku problem z panowaniem nad emocjami istnieje. W jaki sposób ten problem rozwiązać? W przypadku destrukcyjnych emocji, łatwiej jest je uleczyć, po to, aby nie miały nad Tobą władzy. Lepiej jest, wyeliminować gniew,  złość, nienawiść u źródła niż  stosować jakieś metody dotyczące tłumienia, zagłuszania tych emocji. Są oczywiście różne metody uspokajania emocji np. medytacja, relaksacja ale one wymagają dłuższego czasu do tego by destrukcyjne emocje całkowicie się wyciszyły. Lepiej jest te emocje uleczyć u źródła, czyli docierając do pierwotnego konfliktu tego, który po raz pierwszy wywołał daną emocje i go naprawić. Wtedy nie dochodzi do powtórnego aktywowania starych destrukcyjnych emocji. Ogólne wyciszenie organizmu ( relaksacja, medytacja)   jest o wiele dłuższym procesem w drodze do pozbycia się całkowitego takich emocji jak lęk, złość, gniew, zawiść, agresja itp.  To jest dłuższy proces niż sięgnięcie do momentu kiedy destrukcyjna emocja powstała  i uleczenie w momencie narodzin tej emocji. Wtedy po prostu emocja znika i nie pojawia się przy kolejnych  sytuacjach, po prostu przestaje istnieć i mieć wpływ, władze nad Tobą. A więc uzdrawianie, uwalnianie się od destrukcyjnych emocji jest skuteczniejsze niż panowanie nad nimi. One są tak silne w momencie aktywacji, w momencie wzburzenia, że umysł nie jest w stanie nad nimi panować.

To w jakiej sytuacji i jak panować nad emocjami?

Wtedy kiedy inni pobudzają w nas takie emocje pozytywne i wykorzystują to do tego, żeby nas przekonać do konkretnych zachowań i do takich decyzji jakie oni chcą żebyśmy podjęli.

Kiedy na przykład poprzez reklamy telewizyjne oddziaływają na Twoje emocje celowo, wywołując silne pozytywne emocje po to abyś kupował  dane produkty. Nie będę już wymieniała konkretnych przykładów reklam. To jest nagminnie wykorzystywane w sprzedaży  i w reklamie. Twórcy reklam, sprzedawcy ciągle wykorzystują słabości ludzkie polegające na tym, że człowiek nie potrafi panować na emocjami i celowo pobudzają nasze emocje. Tu jest niezbędna świadomość naszych emocji i tego jak reagujemy pod wpływem emocji. Dopóki nie jesteśmy świadomi naszych emocji to nie rozumiemy tego, że wprowadzają w naszym życiu chaos i niechciane zachowania, podświadomie wpływają na nasze decyzje. Nasza świadomość emocjonalna jest bardzo niska. Na co dzień nie przywiązujemy do tego większego znaczenia. A to jest niestety bardzo ważne. Wiele problemów życiowych by zniknęło, gdybyśmy wiedzieli skąd się biorą destrukcyjne emocje, jak wyrażać swoje naturalne emocje i jak panować nad emocjami które inni świadomie w nas pobudzają, wywołują w nas zaplanowane przez nich reakcje i zachowania.

Jeśli chcesz wiedzieć jak panować nad emocjami to :

Potrzebujesz te emocje zrozumieć, poukładać je sobie i zauważyć jakiego rodzaju zachowanie w Tobie wywołują. Świadomość i zrozumienie swoich emocji jest najważniejsza, potem uleczenie destrukcyjnych emocji a wtedy już  panowanie nad pozytywnymi emocjami  jest o wiele łatwiejsze.

 

.

Udostępnij ten wpis

Share this post with your friends!