Oddech – coś, do czego na co dzień nie przywiązujemy większej wagi, a co jest niezwykle istotne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Jeśli nie uświadamiasz sobie, dlaczego prawidłowy oddech jest dla nas tak ważny, to wystarczy sobie pomyśleć, że bez jedzenia możemy przeżyć kilka tygodni, bez picia kilka dni, a bez oddechu kilka minut. Kiedy dziecko przychodzi na świat, łapie pierwszy haust powietrza, a życie kończy się z ostatnim oddechem. A więc bez oddechu nie ma życia.

Prawidłowy oddech to odpowiednie dotlenienie mózgu
i całego organizmu.

W trakcie procesów zachodzących w organizmie dochodzi do zużycia energii poprzez spalanie składników ożywczych w obecności tlenu. Bez odpowiedniej ilości tlenu dostarczonego organizmowi podczas wdychania powietrza zostają zaburzone procesy odpowiedzialne za prawidłowe zdrowie fizyczne i psychiczne.

Krótki oddech powoduje, że nie wydalamy dwutlenku węgla i innych substancji toksycznych wraz z wydechem.

Dużo osób, z powodu stresu jakiego na co dzień doświadcza, ma oddech bardzo płytki, co wywołuje różnego rodzaju zaburzenia fizyczne. Na co dzień wielu ludzi nie zastanawia się nad tym, jak oddycha. No, chyba że ktoś uczył się śpiewu, jest sportowcem, ćwiczy jogę itp.

Teraz już przypomniałam Ci, dlaczego tak ważny jest oddech?

To jak należy prawidłowo oddychać?

Można to  określić bardzo prosto, jednym słowem „głęboki”, albo inaczej oddech przeponowy. Oddech przeponowy jest bardzo prosty i można się go szybko nauczyć, tylko trzeba na początku o tym pamiętać. Należy po prostu zmienić  nawyk oddychania. Zamiast płytko nabierać powietrze do klatki piersiowej, trzeba po prostu oddychać tak, jakbyśmy nabierali powietrze do brzucha i spowodować wydłużenie tego oddechu. Bardzo proste do nauczenia, ale trudne do wykonania, ponieważ zmiana nawyków wymaga systematycznej pracy.

Głęboki oddech powoduje, że jesteśmy zrelaksowani, uspokojeni. W stanie relaksu z jednej strony mamy większą kontrolę na tym, co się dzieje w naszym ciele i w naszych myślach, ale z drugiej strony też poddajemy się spontanicznie temu, gdzie nas prowadzą sygnały z ciała i nasze myśli. Odzyskujemy równowagę między fizyczną koniecznością a ludzką wolnością.

Wielu psychoterapeutów zaleca pracę z oddechem w celu uwolnienie stłumionych emocji i zablokowanych odruchów.

Jest dużo technik oddechowych, które pokazują, jak relaksować się. Jedną z nich możesz zobaczyć tutaj >>>

 

Udostępnij ten wpis

Share this post with your friends!