Prokrastynacja to chorobliwe odkładanie na później, uważane jako zaburzenia psychiczne.

Osoby, które prokrastynują zamiast usiąść i coś zrobić, myślą sobie: „To jest za trudne, zrobię to później”, „Teraz to nie jest takie ważne”, „Jeszcze chwilę odpocznę” (co się przedłuża do kilku godzin),  „Dziś już nie zdążę, przełożę to na jutro” itp. Na tę przypadłość cierpi co piąty dorosły człowiek. I to nie jest to samo co lenistwo, ponieważ z lenistwa czujemy zadowolenie i jest nam z tym dobrze. A prokrastynacja powoduje, że mamy wyrzuty sumienia i czujemy dyskomfort z tego powodu.

Prokrastynacja – skąd się bierze?

Jej podłożem są różnego rodzaju lęki:

Lęk przed porażką

Lęk przed sukcesem

Lęk przed bezradnością

Lęk przed izolacją

Lęk przed intymnością

Lęki wywołane problemami emocjonalnymi, wynikające z tego, że nie chcemy przyjąć odpowiedzialności za swoje życie. A kiedy już podejmujemy działania, to brakuje nam pewności siebie, motywacji i energii.

Najlepiej jest na poziomie emocji doszukiwać się przyczyn jak i metod leczenia, ponieważ wtedy są skuteczniejsze. Przede wszystkim należy wyleczyć te lęki, które wymieniłam.

Ja w większości artykułów piszę o tym, że przyczyną naszych problemów życiowych są emocje i tak samo jest w przypadku odkładania na później. Każdej sytuacji życiowej towarzyszą jakieś emocje i to one mają kontrolę nad naszymi działaniami.

Jeśli ktoś nie potrafi pracować z emocjami, to z pewnością sam sobie nie poradzi, a to tylko będzie pogłębiało stres i frustrację, wtedy spirala będzie się nakręcać.

Jeśli nie potrafisz uleczyć lęków na głębszym poziomie, możesz pracować z prokrastynacją częściowo świadomie. Jak to zrobić?

Możesz to zrobić metodą dokańczania zdań.

Napisz na kartce początek zdania z wymienionych poniżej i do każdego dopisz, bez zastanawiania się, kilkanaście odpowiedzi płynących z Twojego umysłu, bez oceniania i zastanawiania się, czy są mądre, czy głupie. Jeśli nie wiesz, co napisać, możesz powtórzyć początek zdania, tak aby nie robić długich przerw na zastanawianie się.

Prokrastynacja oznacza dla mnie ….

Jeśli o 5% bardziej uświadomię sobie swoje lęki …….

Kiedy zastanawiam się,  jak się czuję, kiedy odkładam na później…….

Jeżeli cokolwiek, co powiedziałem, jest prawdą dobrze byłoby gdybym ….

Wszystkie zmiany w życiu, także te pozytywne, wyzwalają w nas lęk. Dlatego najlepiej jest, poprzez małe kroki, spowodować wyłączenie reakcji lękowej. Zamiast stawiać sobie wielkie zadania i przeżywać frustracje z powodu braku efektów, zacznij od małych przedsięwzięć.

Dodatkowo jeszcze możesz wzmocnić swoje działanie przeciwdziałające prokrastynacji poprzez:

  1. Nagradzanie się za wykonanie trudniejszych zadań.
  2. Wyobrażanie sobie radości i zadowolenia w momencie wykonania zadania.
  3. Publiczne rozliczanie się z wykonania zadania.

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij ten wpis

Share this post with your friends!